Volvo XC90 I (2002-2014)

Volvo XC90 I (2002-2014)

0

Volvo XC90 to pierwszy i jednocześnie największy SUV szwedzkiej marki. Został on pokazany po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2001 roku. Pierwsza generacja modelu produkowana była w latach 2002-2014.

Informacje ogólne Volvo XC90:

Prosty oraz ponadczasowy design Volvo XC90 łączy tradycyjne dla konserwatywnej marki elementy stylistyczne takie jak charakterystyczny „przekreślony” grill i przetłoczenie na masce z nowoczesnymi i ciągle modnymi elementami takimi jak wysokie, długie tylne światła, czy modne plastikowe listwy ochraniające błotniki czy zderzaki. Volvo XC90, w przeciwieństwie do wielu nowych SUV-ów, ma też krótki przedni zwis i wielki tylny kufer (bez silenia się na „linie coupe”) który nadaje mu wygląd prawdziwego samochodu terenowego a to również odejmuje lat. Nie da się ukryć, że to jeden z najbardziej eleganckich SUV-ów.

Wnętrze zbudowane jest z materiałów zbliżonych do modelu S80. Mamy więc do czynienia z atmosferą jak w luksusowej limuzynie. Deska rozdzielcza, chociaż bardzo konserwatywna, podobnie jak nadwozie dzielnie zniosła próbę czasu. Obsługa, ze względu na nagromadzenie przycisków, nie jest tak intuicyjna jak np. w BMW jednak nie ma tu niczego co można by skrytykować za słabą ergonomię. XC90, jak na dużego SUV-a przystało, zapewnia mnóstwo miejsca zarówno dla pasażerów jak i dla bagażu. Dodatkową zaletą jest trójdzielna tylna kanapa i możliwość składania przedniego fotela pasażera. Po złożeniu siedzeń podłoga bagażnika jest płaska.

Samochód początkowo napędzany był tylko silnikami turbodoładowanymi o pięciu lub sześciu cylindrach. Jedyny dostępny diesel jest produkcji samego Volvo, ma on pięć cylindrów, 2.4 litra pojemności i zapewnia optymalną dynamikę dla tego dużego, rodzinnego samochodu. Później pojawiły się jeszcze wolnossące jednostki V6 3.2 litra oraz V8 4.4. Napęd trafia tylko na wszystkie 4 koła. Ze skrzyń biegów dostępne są manualne skrzynie o pięciu lub sześciu przełożeniach lub skrzynie automatyczne pochodzące z General Motors. Nie należą one jednak do najtrwalszych.

Zawieszenie Volvo XC90 zostało zestrojone miękko, co w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości i masą własną na poziomie 2 ton sprawia, że XC90 nie lubi szybkiej jazdy w zakrętach. Jest to samochód stworzony przede wszystkim do spokojnej i wygodnej jazdy.

Wymiary Volvo XC90:

  • Rozstaw osi: 2857 mm
  • Długość: 4807 mm
  • Szerokość: 1898 mm
  • Wysokość: 1784 mm
  • Liczba miejsc: 5/7
  • Pojemność baku: 68 l

Paleta silników Volvo XC90:

Silniki benzynowe moc [KM] przy obr/min mom. obr. [Nm] V max [km/h] 0-100km/h [s] spalanie [l/100km]
2.5 20V 210 / 5000 320 210 9,9
2.5 T 210 / 5000 320 210 9,5 11,4
2.8 T 272 / 5400 380 210 9,3
2.9 T 272 / 5100 380 210 9,3 12,9
3.2 243 / 6400 320 210 9,5 12,1
4.4 315 / 5850 440 210 7,3 13,5

 

Silniki diesla moc [KM] przy obr/min mom. obr. [Nm] V max [km/h] 0-100km/h [s] spalanie [l/100km]
2.4 D3 163 / 4000 340 190 11,8 8,2
2.4 D4 163 / 4000 340 190 11,8 8,2
2.4 D5 163 / 4000 340 190 12,3 8,3
2.4 D5 185 / 4000 400 195 10,5 8,2
2.4 D5 200 / 3900 420 205 10,3 8,3

Galeria Volvo XC90: