Podwozie w nowym Volvo XC 90

Podwozie w nowym Volvo XC 90

0

XC90 to pierwsze Volvo bazujące na nowej płycie podłogowej. Od nowa skonstruowano także zawieszenie. Twórcom auta przyświecał jeden cel: podróż tym luksusowym SUV-em ma być równie przyjemna i bezpieczna w ruchu miejskim, na autostradzie, jak i również poza utwardzonymi drogami.

W modelu XC90 Volvo po raz pierwszy zastosowało aktywne powietrzne zawieszenie każdego z kół. Kierowca może wybrać jeden z trybów jazdy, aby dostosować charakterystykę jego pracy i prześwit do różnych warunków drogowych.

– Podstawowym założeniem zespołu opracowującego podwozie nowego XC90 było to, aby samochód prowadził się pewnie i przyjemnie w każdych warunkach drogowych i na każdej nawierzchni – powiedział Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Group.

XC90 to początek nowego rozdziału w historii Volvo. To auto wskazuje kierunek, w którym podąża firma – zarówno pod względem projektowania, jak i szerokiego zastosowania nowych technologii oraz platformy podwoziowej SPA. – Platforma SPA pozwoliła nam stworzyć wyjątkowego SUV-a. Jadąc dużym autem o przestronnym wnętrzu mamy uczucie prowadzenia znacznie mniejszego, zwinniejszego auta. Oprócz zawieszenia, XC90 ma także świetne, dynamiczne niskoemisyjne silniki z rodziny Drive-E – dodaje Mertens.

Zupełnie nowe zawieszenie

Zastosowanie nowej płyty podłogowej wymusiło skonstruowanie od podstaw całego zawieszenia. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe. Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.

Zawieszenie powietrzne o zmiennym prześwicie

Już wcześniej Volvo oferowało opcję zawieszenia adaptacyjnego Four-C, w której kierowca mógł zmieniać charakterystykę pracy amortyzatorów. W nowym Volvo XC90 zawieszenie adaptacyjne korzysta z miechów powietrznych, które dają więcej możliwości niż tradycyjne amortyzatory. Kierowca dokonuje zmian w ustawieniach zawieszenia posługując się ładnym, oszlifowanym pokrętłem umieszczonym tuż przy dźwigni zmiany biegów. Wybrany tryb zostaje wyświetlony na centralnym ekranie sterującym.

Czytaj więcej: Podwozie w nowym Volvo XC 90